<<< vissza a főoldalra

Luch szervíz - 1800 és rokonkaliberei

Luch teljes szervíz - cal. 1800 (rokonkaliberek: 1801; 1801.1)

Az alábbiakban egy Luch 1800 szerkezet összeszerelését mutatom be. A szétszerelés értelemszerűen fordítva történik. A szerviz apropóját az adta, hogy leejtettem az asztalra és lökésbiztosítás hiányában billegőcsap törés következett be. Az 1. ábrán a szerkezet tisztítás után, teljesen szétbontva látható.

Először a perckereket kell behelyezni, és erre fel kell nyomni a negyedeskereket. A perckerék csapágylemez felöli végét még a negyedes kerék feltétele előtt olajozni kell, később nem lehet. Ehhez a művelethez a perckerék tengelyét alá kell támasztani, pl. szegecselő padkán. A negyedeskerék furatát szintén kenni kell, különben a csúszó tengelykapcsoló hamar kopni és lazulni kezd.

Ezután behelyezzük a közkereket, a másodperckereket és a gátkereket, majd ráhelyezzük ezekre a hidat (2. kép). A csapágyakat egy-egy csepp olajjal kenjük.

Luch cal. 1800 teljes tisztítás

A következő lépés a felhúzó szerkezet összeszerelése, valamint a mutató igazító kerék és a váltókerék beszerelése (3. és 4. kép). Vissza kel tenni a billegő csapágy fedőkövét is, erre egy csepp olajat kell tenni (4. kép). A körmöskerékre és a felhúzótengely négyszögére és csapjára is 1-1 csepp olajat kell tenni. Ezen kívül tanácsos minden súrlódó pontot óvatosan kenni.

Megjegyzés: az  összeszerelés könnyebb, ha előbb a motorrugót és a motorrugó hidat szereljük fel (5. és 6. kép), mert kisebb gyakorlat esetén a bemutatott megoldásnál a körmöskerék és a hornyoskerék egyszerűen átesik a csapágylemezen.

A motorrugó tekercsére egy-két csepp olajt kell rakni, majd vissza kell pattintani a fedelét (5. kép). A rugómag csapját a rugóháznál és a csapágylemezeknél is kenni kell, majd a motorrugót behelyezve felcsavarozhatjuk a motorrugó hidat. Beszereljük a kilincskereket, a kilincset és a felhúzó kereket is (6. kép). Figyelem! A felhúzó kerék csavarja balmenetes és alatta egy acélgyűrű található! Ezután a szerkezetet tesztelni kell, felhúzás állásban 1-2 kattanásnyit húzni kell rajta. A futóműnek élénken pörögni, majd a a kilincsrúgó megfeszülése miatt picit visszaforogni kell. A futás itt tökéletes.

A horgony emelősíkjaira 1-2 nagyon pici olajcseppet kell tenni (7. kép). Én ezt beszerelés előtt szoktam, de a kenés a beszerelés után a csapágylemez nyílásain át is megtehető. A horgony csapjait nem szabad kenni (8. kép).

Ismét húzni kell a szerkezeten, de most 4-5 kattanásnyit, majd a horgonyt csipesszel vezetve ellenőrizni kell a gátkerék és a horgony működését.

 

A billegőcsapágy fedőkövére egy csepp olajat kell tenni mielőtt a billegőhídra visszaszereljük (9. kép).

Az óra új, előszerelt, komplett billegőt kap. Visszaszereljük a hajszálrugót a billegővel: becsavarozzuk a tőkét és zárjuk a hajszálrugó kulcsot (10. kép). Ezután behelyezzük a billegő hidat a billegővel -ennek óvatosan meg kell keresni a helyét.

A 11. kép a már teljesen összeszerelt szerkezetet mutatja. Az órakereket és füstkarikát közvetlenül a számlap előtt tesszük fel. Végül a 12. képen magát az órát láthatjuk. Luch óragyűjtemény >>>