<<< vissza a főoldalra

Poljot szervíz - 2609 és rokonkaliberei

Poljot szervíz - cal. 2609

Az alábbiakban a cal. 2609 Poljot szerkezet összeszerelését mutatom be. A rokonkaliberek szerelése ugyanígy történik.

Legelőször a perckerék fogastengelye és a rugóház között lévő segédkereket kell visszatenni (1. kép - a rugóház csak a kapcsolódást mutatja be). A kenését is el kell végezni és nagyon kell arra ügyelni, hogy ne fordítva kerüljön vissza (ha fordítva kerül vissza, megszorul és a kőbetét is eltörhet) Ezután a perckereket és a negyedeskereket kell visszaszerelni. A kenést a csapágyaknál és a negyedes kerék csőtengelyénél már ilyenkor el kell végezni (2. kép).

A közkerék, másodperckerék és a gátkerék beszerelése majd a híd feltétele a következő lépés (3-4 kép).  A másodperckerék tengelyét a csapágyazás helyén a beszerelés előtt, a többi csapágyat a beszerelés után kell olajozni.

 

Beszereljük a tisztított és összeszerelt rugóházat, a rugóház hídját, a két felhúzókereket és a kilincskereket. (5 kép). Gépi mosás esetén a kilincset nem szokták kiszerelni, de ha kézi tisztítást alkalmazunk, ilyenkor kell azt is visszaszerelni. A két felhúzókerék közül csak a körmöskerék felöli balmenetes, ezt három rovátka jelzi. Természetesen a súrlódó részeket, különösen a rugómag csapjait olajozni kell.

A szerkezet számlap felöli oldalán felszereljük a váltókereket és annak hídját (6. kép). A felszerelés a negyedeserék szerelése után, korábban is történhet. A csapágyazást olajozni kell.

Behelyezzük a felhúzótengelyt, a körmöskereket, a hornyoskereket, a váltókart, a mutatóigazító kart, a mutatóigazító kerekeket  (7. kép). Tipp! A mutatóigazító kar beszerelésekor először a rugót tegyük a helyére és úgy akasszuk be a kart! Minden súrlódó részt egy kis csepp olajjal kenjünk.  Ezután visszakerülhet a váltószerkezet hídja (9. kép).

Teszteljük a szerkezetet! 1-2 kattanásnyi felhúzásra a kerékrendszernek könnyedén futnia kell!

A fedőköre egy csepp olajat helyezünk, majd visszaszereljük. Tipp! A háromágú ütésbiztosítás visszaszerelését úgy tudjuk megkönnyíteni, ha egy kis fadarab (tisztítófa, fogvájó) végét kihegyezzük, majd laposra vágjuk és azzal a rugót leszorítjuk, miközben csipesszel a horonyban körbeforgatjuk.   (8-9. kép)!

A horgony emelősíkjaira egy-egy csepp olajat kell tenni. Ezután a horgony és a horgonyhíd beszerelhető.  (10. kép).  4-5 kattanásnyi felhúzás után csipesszel kísérjük a horgonyt és ellenőrizzük a helyes működését!

 

Visszaszerelhetjük a billegőt a billegőhíddal (11. kép). A csapágyköveket csak ezután szereljük vissza. Ha a motorrugó néhány kattanásnyira felhúzott, a billegő azonnal lengésbe kezd.

A motorrugót ismételten vissza kell engedni, majd a hajszálrugó tőke fordításával a horgonyközepet (vagyis azt, hogy feszültségmenetes állapotban a gátkerék és a billegő tengelye, valamint a vezető pecek egy síkban legyen) be kell állítani. Érdemes elvégezni a horgony vizsgálatát is (ezt szakkönyvek részletezik). A hajszálrugó esetleges kisebb igazítását követően a szerkezet felhúzható.

A 12. képen egy cal. 2609 Poljot látható.