<<< vissza a főoldalra

Raketa szervíz - 2609 és rokonkaliberei

Raketa teljes szervíz - cal. 2609.1 (rokonkaliberek: 2609; 2609A; 2609B)

Az alábbiakban a cal. 2609.1 raketa szerkezet összeszerelését mutatom be. A rokonkaliberek szerelése ugyanígy történik.

Először a perckereket és a negyedeskereket kell visszaszerelni. A kenést a csapágyaknál és a negyedes kerék csőtengelyénél már ilyenkor el kell végezni (1-2. kép).

A következő lépés a közkerék, másodperckerék és a gátkerék beszerelése majd a híd feltétele (3-4 kép). Lényeges, hogy a másodperckerék tengelyét a csapágyazás helyén még a beszerelés előtt olajozni kell. Kiemelt figyelmet érdemel a gátkerék fedőköves csapágyazása. Ezt általában -különösen gépi tisztítás esetén-  nem szokás szétszedni, hanem elegendő a lyukaskő felöl enyhén olajozni. Ezt a csapágyat az 9. képen jobban szemügyre vehetjük. A fedőkő eltávolítása természetesen alaposabb tisztítást tesz lehetővé, de mindenképen számolni kell azzal, hogy ez tűhegyes eszközökkel is rendkívül nehéz. A 2609A és 2609B szerkezetekben több ilyen csapágyazás található. A csapágyakat -ahol csak lehetséges- utólag kell kenni, de a horgony csapágyat nem kell olajozni!

Raketa cal. 2609.1 teljes szervíz

A tisztított és összepattintott rugóházat, valamint a rugóház hídját felszereljük (5 kép). Figyelem! A felhúzó kilincset általában nem szokták leszerelni a tisztításhoz, itt azonban a kilincset rögzítő csavar egyben a felhúzó hidat is rögzíti, így kiszerelése szükségszerű! Ezután felkerülhet a kilincskerék és a felhúzókerék. A fehúzókerék csavarja -mint általában- balmenetes, ezt a csavar hármas bevágása jelzi.

A szerkezet megfordítása után behelyezzük a felhúzótengelyt, a körmöskereket, a hornyoskereket, a váltókart, a mutatóigazító kart, a mutatóigazító kereket és a váltókereket (6. kép). Tipp! A mutatóigazító kar beszerelésekor először a kart tegyük a helyére és úgy akasszuk be a rugót! Tanácsos minden súrlódó részt egy kis csepp olajjal kenni.  A váltószerkezetnek és a váltókeréknek külön-külön hídja van, ezeket felszereljük (7. kép). Teszteljük a szerkezetet! 1-2 kattanásnyi felhúzásra a futóműnek könnyedén futnia kell!

A fedőköre olajat cseppentünk, majd visszaszereljük. A köveket rögzítő rugó beszereléséhez rendkívül hegyes csipesz szükséges, a rugó lábait mindig egyesével akasszuk be (7. kép)!

A horgony emelősíkjait a beszerelés előtt kis csepp olajjal kenni kell, majd a horgonyhíd felszerelhető (8-9 kép). Teszteljük a rendszert: 4-5 kattanásnyi felhúzás után csipesszel kísérjük a horgonyt és kontroláljuk a helyes működést!

Visszahelyezhetjük a billegőt a billegőhíddal (10 kép). Mivel a híd így stabilan rögzített, a kenést követően a csapágykövek könnyebben visszahelyezhetők (11. kép). Ha a motorrugót az előző teszt után nem engedtük vissza, a billegő máris mozgásba lendül.

Figyelem! Bár ez a szerkezet már rendelkezik lökés elleni védelemmel, a hajszálrugó tőke még nem állítható. A horgonyközepet (azt, hogy a horgony nyugalmi állapotban középen legyen, azaz a billegő tengelye, a vezető pecek és horgony tengelye egy vonalba essen) csak a hajszálrugó billegőtengelyen történő elfordításával tudjuk elérni. Ehhez a billegőt számtalanszor ki kell szerelni és a hajszálrugón a kívánt állapot eléréséig fordítani kell (a hajszálrugó réz gyűrűjének felvágásába csavarhúzót teszünk, a rugót azzal fordítjuk el).

A 12. képen már magát az órát láthatjuk. Raketa óragyűjtemény >>>